A BACH 338 koncert plakátja. Plakátterv: Lachegyi Máté, 2023
Elias Gottlob Haussmann: Johann Sebastian Bach portréja (1746). Lipcse, Városháza. Forrás: Wikimedia Commons
A plakáton látható grafika J. S. Bach 14 kánonjából (BWV 1087) a 13-dik, egy hatszólamú hármas tükörkánon (BWV 1076) dallamának sematikus rajza. A kánon érdekessége, hogy Bach egyetlen hiteles portréján, a Elias Gottlob Haussmann által 1746-ban festett képen a mester ennek a kánonnak a kottáját tartja kezében.
A 14 kánon felfedezésének története is kalandos. Fazekas Gergely zenetudós így ír róla: „Bach kevés művét publikálta élete során. E kivételes darabok közé tartozik a »Goldberg«-variációk néven ismert sorozat, amelyet 1741-ben adott közre egy nürnbergi kiadónál. Az első kiadás tizenkilenc fennmaradt peldánya közül a legértékesebb, Bach saját példánya 1974-ben bukkant fel egy strasbourgi könyvtárban. A példány nemcsak Bach saját kezű bejegyzéseit tartalmazza, hanem a kötet hátsó borítójának belső oldalára kézzel írott 14 kánont is, amelyek kivétel nélkül a variációsorozat alapjául szolgáló basszusmenet első nyolc hangját használják. Közéjük tartozik (tizenharmadikként) a Hausmann-portrén is látható hatszólamú hármas tükörkánon.” (Bach, a tudós zeneszerző. Kiállítás a Művészetek Palotájában, 2023)
A 14 kánon (BWV 1087) két csembalón, Rolf Junghanns és Bradford Tracey előadásában:
A 13. kánon (BWV 1076) a Musica Antiqua Köln előadásában:
A 13. kánon (BWV 1076) viola da gambákon, a Fretworks együttes előadásában: